« Powrót do listy artykułów

Czy telefon stacjonarny jest nadal potrzebny?

Zadarma 18 Kwietnia 2017 09:00 50





VoIP, nazywany często telefonią internetową, jest coraz częściej wybierany jako alternatywa telefonu stacjonarnego. I nie mówimy tutaj tylko o zamienniku, ale o rozwiązaniu dającym dużo korzyści dla użytkownika.

Co to jest VoIP?

Voice over Internet Protocol jest w dużym uproszczeniu przesyłaniem dźwięku pomiędzy rozmówcami za pomocą łącza internetowego. Do działania zazwyczaj (o tym za moment) niezbędne jest posiadanie połączenia z Internetem. W przeciwieństwie do np. prowadzenia wideorozmów za pomocą popularnych komunikatorów, w tym przypadku nie jest aż tak ważna prędkość połączenia, wystarczy żeby było ono stabilne, a pakiety docierały bez większych opóźnień (niski Jitter). Do prowadzenia rozmów nie jest potrzebny wyspecjalizowany sprzęt. Wystarczy prosty zestaw słuchawkowy z mikrofonem podłączony do komputera lub smartfon z odpowiednią aplikacją. Oczywiście jeśli ktoś chce używać VOIP-a jako telefonu stacjonarnego to bez problemu może kupić odpowiednio przystosowany aparat. Ceny tańszych aparatów są podobnie jak w przypadku zwykłych telefonów stacjonarnych, jak również są na rynku dostępne rozbudowane terminale za ponad 1000 zł.

Operatorzy telefonii internetowej nie muszą mieć własnej infrastruktury, dzięki czemu nie muszą jej serwisować i płacić za jej utrzymanie. Ma to przełożenie na bardzo niskie ceny połączeń i abonamentów w porównaniu z telefonami stacjonarnymi.

Kolejną zaletą VoIP-u jest możliwość posiadania numeru z dowolnego zakresu numeracji. Będąc w dowolnym miejscu na świecie bez problemu możemy używać numeru z Sosnowca z kierunkowym 32. Co więcej, na VoIP można przenieść już używany przez nas numer, zarówno komórkowy jak i stacjonarny. Analogicznie w Polsce możemy korzystać z numeru boliwijskiego.

Na koniec jedna z ważniejszych kwestii - umowa. Żeby korzystać z VoIP-u nie zawsze trzeba podpisywać umowę. Część operatorów korzysta z kart doładowujących, zupełnie jak w telefonie na kartę, inni jak Zadarma oferują wirtualną skarbonkę, na którą wpłacamy środki na prowadzenie rozmów.

Wracając do wspomnianego połączenia z Internetem. W przypadku jego braku Zadarma pozwala na wykonanie połączenia na zasadzie callbacku, czyli odwonienia. Wtedy połączenie jest kierowane na serwer operatora, który oddzwania i przekierowuje rozmowę na wybrany przez nas numer komórkowy lub stacjonarny.

VoIP dla klienta indywidualnego

Telefon stacjonarny to dla klienta indywidualnego przeżytek. W większości korzystają z niego osoby, które potrzebują linii do działania Internetu. W takich przypadkach często telefon jest, bo być musi i zostaje zazwyczaj zawieszany. Po drugiej stronie mamy osoby, które telefonu stacjonarnego używają do rozmów międzynarodowych. Aktualnie wiele planów oferuje takie rozmowy w ramach abonamentu, ale ich ceny są dalekie od tego, co aktualnie oferuje VoIP.

Jeśli chcemy mieć pełny no limit (krajowe numery komórkowe i stacjonarne oraz stacjonarne numery międzynarodowe) na numerze stacjonarnymi w Orange, musimy liczyć się z wydatkiem 69 zł miesięcznie. Bez rozmów na numery komórkowe cena spada do 49 zł. Do tego konieczne jest zawarcie 24-miesięcznej umowy. Koniec końców, bez względu na to czy z telefonu dzwonimy, czy nie i tak musimy płacić.

Tańszą alternatywą jest w tym przypadku telefonia internetowa. I tak, np. operator Zadarma oferuje korzystanie z usług bez jakiegokolwiek abonamentu (jeśli chcemy skorzystać z posiadanego już numeru) lub za 2 euro miesięcznie (wszystkie ceny są bez podatku VAT) w przypadku wykupienia polskiego numeru stacjonarnego lub numeru innego kraju (hiperłącze https://zadarma.com/pl/tariffs/numbers/). Do wyboru mamy jedną z trzech taryf: *w taryfach Ekonomicznej i Standardowej użytkownik przy rejestracji dostaje 0,40 euro na konto, co w przeliczeniu daje do 30 min rozmów

VoIP dla biznesu

Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego przygotowany w 2016 roku przez Urząd Komunikacji Elektronicznej pokazał, że telefon stacjonarny to podstawowa forma kontaktu dla 93% firm i korzystają z niego głównie przedsiębiorstwa zatrudniające więcej niż 50 osób. Dla klientów telefon stacjonarny jest pewnego rodzaju wyznacznikiem zaufania do firmy. Dzięki temu klienci wiedzą, że mają do czynienia z rzetelnym przedsiębiorstwem, a nie "firmą krzak" ulokowaną w garażu na przedmieściach Pekinu. Dla 60% polskich firm jest to najważniejszy argument posiadania telefonu stacjonarnego i 69% z nich nie ma zamiaru rezygnować z tej formy kontaktu. W przypadku firm zatrudniających więcej niż 50 osób ten wskaźnik wrasta do 79%.

Tylko czy koniecznie firma musi być uwiązana w Polsce kablem telefonii stacjonarnej? No więc nie musi. I tu znowu pojawia się VoIP. Połączenia na polski numer stacjonarny można bez problemu odbierać w dowolnym miejscu na świecie. Daje to ogromne możliwości i pozwala efektywnie zaplanować pracę.

Zadarma oferuje możliwość szybkiego dodania obsługi połączeń telefonicznych do biura. Z bezpłatną centralą telefoniczną w chmurze oferującą menu głosowe (IVR z muzyką lub własnym spotem reklamowym w trybie oczekiwania), transferami, zapisem połączeń i z zintegrowaniem z systemami CRM włącznie. Wszystko to w dowolnym miejscu na świecie. Opcja ta jest bezpłatna w przypadku regularnego (co najmniej raz w trzy miesiące dowolną kwotą) doładowywania konta, przeciwnym razie kosztuje 4 euro miesięcznie. Operator posiada również w ofercie możliwość skorzystania z bezpłatnego numeru z prefiksem 0800.



Zadarma to projekt działający od 2006 roku. Bułgarska firma jest obecnie jednym z największych operatorów oferujących usługi VoIP na rynkach wschodnich. Operator oferuje usługi dla klientów biznesowych i indywidualnych w stałych stawkach, niezależnie od kraju.

Artykuł powstał na zlecenie firmy Zadarma.

Czy telefon stacjonarny jest nadal potrzebny?

Zobacz wynik | Opinie (14)

Archiwum Ankiet


Komentarze
Załaduj więcej opinii
Załaduj więcej opinii
Dodaj swoją opinię
Zaloguj się
Zarejestruj się

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.

 

Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.